Obudźmy nasze rowery z zimowego snu! Jeśli temperatura za oknem zaczyna przekraczać 15 stopni nie czekajmy dłużej. Czas zadbać o swój jednoślad i zacząć korzystać z wolności jaką daje rower. W tym krótkim poradniku postaramy się Wam objaśnić i przypomnieć najważniejsze rzeczy jakie trzeba wykonać, aby cieszyć się w pełni z jazdy po przerwie zimowej.

 

  1. Zacznijmy od umycia roweru, najlepiej spróbować ciepłą wodą za pomącą szmatki lub szczotki. Możemy użyć chemicznych środków do mycia. (Nie zaleca się mycia rowerów myjką ciśnieniową, a szczególnie elementów napędu, przyczynia się to do wypłukania smarów z korb, sterów i piast kół. Wtłoczona woda pod ciśnieniem może pozostać długo w poszczególnych elementach niszcząc części.)
  2. Po umyciu ramy przechodzimy do napędu (kaseta – wolnobieg, łańcuch, mechanizm korbowy). Napęd należy odtłuścić najlepiej specjalnymi środkami (np. benzyna ekstrakcyjna). Po wyczyszczeniu napędu koniecznie go nasmarujmy specjalnym smarem do łańcucha. Zalecamy smarowanie łańcucha co 150-200 km, w zależności od terenu i warunków atmosferycznych, w jakich jeździmy. Warto również zwrócić uwagę na piasty, aby nasze koła toczyły się prawidłowo. Podnieśmy koło do góry i po lekkim zakręceniu nie powinno być żadnego oporu, zaś przy mocniejszym i energicznym zakręceniu koło podczas toczenia nie powinno wydawać żadnych szumów i stuków. Sprawdźmy również, czy na łożyskach piast nie ma luzów, przyciskając obręcz koła z boku.
  3. Sprawdzanie i regulacja przerzutek. To konieczność jaką trzeba przeprowadzić, ponieważ prawidłowe działanie przerzutek wpływa na nasze bezpieczeństwo (łańcuch spadający z kasety – wolnobiegu może uszkodzić lub zablokować koło.)
  4. Sprawdzanie linek i pancerzy. W zależności od częstotliwości używania rowerów w sezonie i od warunków w jakich jest przechowywany w zimie linki i pancerze ulegają degradacji. Zacinają się, nie pracują płynnie, a klamki hamulcowe często twardo i ciężko wciskają się. Linki przerzutek nie rzadko działają z oporem. Zaleca się wymianę linek i pancerzy jeden raz na dwa lata, zaś odpowietrzanie hamulców tarczowych hydraulicznych raz w roku. Warto również zwrócić uwagę w przypadku hamulców tarczowych na zużycie klocków hamulcowych.
  5. Opony i ciśnienie powietrza. Należy optycznie sprawdzić stan opon po zimie, aby nie były popękane, zniekształcone i sparciałe. Pamiętajmy, że opona z każdym rokiem traci swoje właściwości, jej nienaturalne zużycie wynika także z jazdy z niedoborem powietrza w kołach, bardzo szybko się wtedy ścierają. Obejrzyjmy dokładnie swoje opony, aby uniknąć nieprzyjemnych sytuacji w czasie podróży. Sprawdźmy stan głębokości bieżnika, pamiętajmy, że osłabiona opona jest bardziej podatna na przebicia. W zależności od terenu jaki wybieramy do jazdy na rowerze dopasujmy odpowiednie ciśnienie w kołach. Jeżdżąc po drogach asfaltowych, utwardzonych będziemy czuli lekkość bez dodatkowych oporów przy prawidłowym ciśnieniu 3,5 – 4 bar. Jeżeli jeździmy po ścieżkach leśnych i szutrach odpowiednie ciśnienie wynosi 2,5 – 3 bar. Prawidłowe ciśnienie to przyjemniejsza i komfortowa jazda.
  6. Wyposażenie obowiązkowe.

Pamiętajmy, iż kodeks ruchu drogowego określa, że każdy rower musi posiadać:

– co najmniej jedno światło przednie białe lub żółte, świecące światłem ciągłym lub pulsującym,

– co najmniej jedno światło tylne czerwone, świecące światłem ciągłym lub pulsującym,

– co najmniej jedno światło tylne odblaskowe czerwone,

– co najmniej jeden działający hamulec,

– dzwonek.

Na starcie sezonu rowerowego życzymy dobrej kondycji i niezapomnianych wrażeń.