Jak przygotować swój rower do sezonu po zimie?
Obudźmy nasze rowery z zimowego snu! Jeśli temperatura za oknem zaczyna przekraczać 15 stopni nie czekajmy dłużej. Czas zadbać o swój jednoślad i zacząć korzystać z wolności jaką daje rower. W tym krótkim poradniku postaramy się Wam objaśnić i przypomnieć najważniejsze rzeczy jakie trzeba wykonać, aby cieszyć się w pełni z jazdy po przerwie zimowej.
- Zacznijmy od umycia roweru, najlepiej spróbować ciepłą wodą za pomącą szmatki lub szczotki. Możemy użyć chemicznych środków do mycia. (Nie zaleca się mycia rowerów myjką ciśnieniową, a szczególnie elementów napędu, przyczynia się to do wypłukania smarów z korb, sterów i piast kół. Wtłoczona woda pod ciśnieniem może pozostać długo w poszczególnych elementach niszcząc części.)
- Po umyciu ramy przechodzimy do napędu (kaseta – wolnobieg, łańcuch, mechanizm korbowy). Napęd należy odtłuścić najlepiej specjalnymi środkami (np. benzyna ekstrakcyjna). Po wyczyszczeniu napędu koniecznie go nasmarujmy specjalnym smarem do łańcucha. Zalecamy smarowanie łańcucha co 150-200 km, w zależności od terenu i warunków atmosferycznych, w jakich jeździmy. Warto również zwrócić uwagę na piasty, aby nasze koła toczyły się prawidłowo. Podnieśmy koło do góry i po lekkim zakręceniu nie powinno być żadnego oporu, zaś przy mocniejszym i energicznym zakręceniu koło podczas toczenia nie powinno wydawać żadnych szumów i stuków. Sprawdźmy również, czy na łożyskach piast nie ma luzów, przyciskając obręcz koła z boku.
- Sprawdzanie i regulacja przerzutek. To konieczność jaką trzeba przeprowadzić, ponieważ prawidłowe działanie przerzutek wpływa na nasze bezpieczeństwo (łańcuch spadający z kasety – wolnobiegu może uszkodzić lub zablokować koło.)
- Sprawdzanie linek i pancerzy. W zależności od częstotliwości używania rowerów w sezonie i od warunków w jakich jest przechowywany w zimie linki i pancerze ulegają degradacji. Zacinają się, nie pracują płynnie, a klamki hamulcowe często twardo i ciężko wciskają się. Linki przerzutek nie rzadko działają z oporem. Zaleca się wymianę linek i pancerzy jeden raz na dwa lata, zaś odpowietrzanie hamulców tarczowych hydraulicznych raz w roku. Warto również zwrócić uwagę w przypadku hamulców tarczowych na zużycie klocków hamulcowych.
- Opony i ciśnienie powietrza. Należy optycznie sprawdzić stan opon po zimie, aby nie były popękane, zniekształcone i sparciałe. Pamiętajmy, że opona z każdym rokiem traci swoje właściwości, jej nienaturalne zużycie wynika także z jazdy z niedoborem powietrza w kołach, bardzo szybko się wtedy ścierają. Obejrzyjmy dokładnie swoje opony, aby uniknąć nieprzyjemnych sytuacji w czasie podróży. Sprawdźmy stan głębokości bieżnika, pamiętajmy, że osłabiona opona jest bardziej podatna na przebicia. W zależności od terenu jaki wybieramy do jazdy na rowerze dopasujmy odpowiednie ciśnienie w kołach. Jeżdżąc po drogach asfaltowych, utwardzonych będziemy czuli lekkość bez dodatkowych oporów przy prawidłowym ciśnieniu 3,5 – 4 bar. Jeżeli jeździmy po ścieżkach leśnych i szutrach odpowiednie ciśnienie wynosi 2,5 – 3 bar. Prawidłowe ciśnienie to przyjemniejsza i komfortowa jazda.
- Wyposażenie obowiązkowe.
Pamiętajmy, iż kodeks ruchu drogowego określa, że każdy rower musi posiadać:
– co najmniej jedno światło przednie białe lub żółte, świecące światłem ciągłym lub pulsującym,
– co najmniej jedno światło tylne czerwone, świecące światłem ciągłym lub pulsującym,
– co najmniej jedno światło tylne odblaskowe czerwone,
– co najmniej jeden działający hamulec,
– dzwonek.
Na starcie sezonu rowerowego życzymy dobrej kondycji i niezapomnianych wrażeń.