Gravel – rower dla każdego?
Rowery typu gravel już od kilku lat zadomowiły się na naszym rynku rowerowym i zdobywają coraz to większą popularność. To dość uniwersalne i wszechstronne jednoślady, więc jeżeli szukamy roweru na dojazdy do pracy, wycieczki rekreacyjne, czy też dłuższe wyprawy po szosie lub w terenie to idealna propozycja.
Gravele pozwalają na o wiele szybszą jazdę niż trekking czy rower crossowy. Pozycję na nich mamy bardziej komfortową, jak na rowerze szosowym i choć pojedziemy po asfalcie trochę wolniej od szosówki, a w terenie od MTB, to pod względem uniwersalności rower szosowy czy MTB nie dorównują gravelowi. Jednym słowem według mnie jest to złoty środek, idealny do jazdy po drogach asfaltowych jak i w terenie.
Rama i geometria
Jeżeli chodzi o budowę i geometrię ramy to gravele są tak skonstruowane, aby komfort i stabilność prowadzenia roweru były jak najlepsze. W tym celu konstruktorzy w gravelach zastosowali dłuższą bazę kół w połączeniu z kierownicą tzw. “barankiem” i szerszymi oponami, mamy bardziej wyprostowaną pozycję niż na rowerze szosowym, co daje lepszy komfort na dłuższych dystansach.
Do produkcji ram częściej używa się materiałów aluminiowych z widelcem karbonowym, jednak wiele znanych marek rowerowych ma w swojej ofercie droższe modele na ramach z włókna węglowego. W lepszych modelach graveli coraz częściej stosowane są sztywne osie, dzięki czemu rower ma większą sztywność, co jest istotne dla osób, które lubią szybką jazdę w terenie. Sztywne osie pomagają w momentach występowania największych przeciążeń. Dużą zaletą jest to, że rowery ze sztywnymi ośkami lepiej znoszą masy cięższych rowerzystów.
Ramy rowerów szutrowych dają nam możliwość przykręcenia błotników i bagażnika, jak i również zastosowania opon o większych szerokościach, nawet do 40 – 45 C, dzięki czemu pozwala to na jazdę w terenie jak i również w miesiącach zimowych.
Napęd i wyposażenie
Napędy stosowane w rowerach typu gravel są różne. Często w tańszych modelach są to grupy Shimano Claris 2×8 lub Sora 2×9. W droższych i lepszych modelach spotkamy napęd Sram Apex , a także dedykowaną przez producenta Shimano dla tej kategorii rowerów grupę GRX.
Hamulce w gravelu producenci stosują tarczowe, najczęściej mechaniczne, choć nie rzadko spotkamy również hydrauliczne, jak w przypadku grupy GRX.
Jeśli chodzi o dobór napędu, dla osób lubiących turystyczny czy wyprawowy styl jazdy polecamy wybrać wariant z przerzutką przednią, zaś dla tych, którzy preferują bardziej sportową jazdę zalecamy napęd z jednym blatem z przodu.
Kierownice w gravelach są zapożyczone z rowerów szosowych. W niektórych modelach występują typowo szosowe, ale są również szersze “flary”, gdzie szerszy chwyt daje nam większe możliwości manewrowania i pozwala na lepszą kontrolę nad rowerem. Węższa kierownica lepsza będzie dla miłośników długich dystansów, dla osób z bardziej wyścigowym zacięciem, które częściej jeżdżą po nawierzchniach asfaltowych. Szersza zaś dla tych, którzy lubią jazdę w terenie, po krętych ścieżkach, a także uwielbiają dynamiczne zjazdy.
Podsumowanie
Gravele są dla rowerzystów, którzy lubią jazdę na długich dystansach pełnych przygód, a także odkrywać nowe miejsca i czerpać satysfakcję z jazdy leśnymi ścieżkami, czy szutrami. Jak sama nazwa wskazuje, gravel – rower na “żwir”.
Dzięki rozwoju technologii i coraz nowszych rozwiązaniach konstrukcyjnych, dobrze dobranej grupie napędowej, szerszym oponą, zacierają się różnice między rowerami MTB typu hardtail, a gravelami. Szutrówka to rower, który sprosta każdemu wyzwaniu na różnych rodzajach dróg. Podczas podjazdów i na stromych zjazdach, a przy tym na asfalcie toczy się bardzo lekko. Dużym atutem tego roweru jest kierownica i możliwość trzech sposobów chwytania.
Czy jest rowerem dla każdego? Dla osób o czysto sportowym i wyścigowym zacięciu raczej nie. Dla tych rowerzystów, którzy lubią tylko jazdę rowerem górskim MTB w terenie pewnie również do końca nie byłyby zadowolone.